Evaluación de contaminantes y de la comunidad microbiana en sedimentos de importancia biológica de los humedales de Lerma, México Microbial community and pollutants survey in sediments of biologically important wetlands in Lerma, Mexico

Arturo Aburto_Medina, 0000-0002-2871-609X
Derik Castillo-Guajardo, 0000-0002-6236-4550
Universidad Autónoma de Tlaxcala
Universidad Veracruzana
Universidad de Occidente
Wetlands pollution is of great concern given their importance to conservation and as water and food sources for the local population. Therefore, microbial and chemical Al > Fe > Mn >V> Zn > Pb > Ni > Cr > Cu > Co > Tl > As > Be (except Cr at Almoloya). owever, Al concentrations were significantly above the permissible limits (2700 mg/kg) of the National Oceanic and Atmospheric Administration of the United States in both wetlands. This study therefore demonstrates that increased health risks and potential for metal biomagnification by edible species could be associated with the use of etland water resources.investigations were carried out on the Lerma (Chimaliapan) and lmoloya del Río (Chiconahuapan; both Ramsar sites) wetland samples in Mexico for risk assessment purposes. 16S rRNA-based clone library analyses showed the prevalence of Enterobacteriaceae, specifically the genus Shigella and E. coli species in both wetlands. While faecal coliform levels in both wetlands were below the accepted limit, higher total coliform counts (> 2400 MPN) were observed in ~ 40 % of the sampled sites at Lerma. Other microorganisms detected included organisms similar to those obtained from hydrocarbon-contaminated environments with alkanes and poly-aromatic hydrocarbons being detected in the sediments. Detected metals were below United States Environmental Protection Agency (USEPA) limits, decreasing in the sequence: Al > Fe > Mn >V> Zn > Pb > Ni > Cr > Cu > Co > Tl > As > Be (except Cr at Almoloya). However, Al concentrations were significantly above the permissible limits (2700 mg/kg) of the National Oceanic and Atmospheric Administration of the United States in both wetlands. This study therefore demonstrates that increased health risks and potential for metal biomagnification by edible species could be associated with the use of wetland water resources.
La contaminación de las ciénegas es de gran relevancia debido a su importancia en la conservación del ambiente y a que son fuente de recursos para las poblaciones locales. Por lo tanto, realizamos análisis químicos y microbiológicos en muestras de las ciénegas de Lerma (Chimaliapan) y Almoloya del Río (Chiconahuapan; ambos sitios Ramsar) ubicadas en México para estimar el riesgo que pueden representar estos cuerpos de agua debido a la contaminación. Librerías de clones basadas en el gen 16S rRNA demostraron la dominancia de miembros de Enterobacteriaceae, específicamente especies parecidas a E. coli y del género Shigella en ambas ciénegas. Aunque en general los niveles de coliformes fecales estuvieron dentro de los límites permisibles en ambas ciénegas, los números de coliformes totales excedieron la norma (>2400 NMP) en ~40 % de los sitios muestreados en la ciénega de Lerma. Otros microorganismos detectados fueron similares a aquellos observados en sitios contaminados con hidrocarburos, específicamente con alcanos e hidrocarburos poli-aromáticos detectados en los sedimentos. Los valores de metales estuvieron debajo de los límites permitidos por la Agencia de Protección Ambiental de los Estados Unidos (USEPA) y disminuyeron de la siguiente forma: Al > Fe > Mn >V> Zn > Pb > Ni > Cr > Cu > Co > Tl > As > Be, (excepto Cr en Almoloya). Sin embargo, las concentraciones de Al estuvieron significativamente por arriba de los límites permitidos (2700 mg/kg) por la Administración Oceánica y Atmosférica de los Estados Unidos en ambas ciénegas. Este estudio por lo tanto, demuestra que un incremento en los riesgos a la salud y el potencial de biomagnificación de metales podrían estar asociados al uso de los recursos de las ciénegas.
BIOLOGÍA Y QUÍMICA